4 dec. 2010

Jour jobb och LCHF cheesecake

Därav bristen på lördagsbloggmys med mig.

Trixade ihop en cheesecake som lördagsgodis. Det är busenkelt att göra LCHF-variant av just cheesecake! Byt ut sockret mot sukrin och receptet är kirrat. Man kan använda mandelflarn som skal. Supert!


Ingredienser
Mandelflarn i smörad form  med löstagbar botten.
600 g philadelphiaost
4 dl crème fraiche (jag använde ricotta + turk youghurt)
7 ägg

1 dl sukrin

1/2 citron, saft och skal

Övriga smaksättningar förslagsvis kanel, vanilj, pepparkakskrydda??!!
150 grader i 35-50 min
Använd gärna nåt sött tillbehör, då kakan i sig inte blir så söt. Nästa gång har jag i lite mer sukrin eller gör en saftsås av bären

Skulle kanske bjudit på en snyggbild men har blivit lite bekväm med min iPhone app;)






- Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer:

  1. alltså skall den in i ugnen ???
    inte frysen ????
    annica

    SvaraRadera
  2. Ja det här är en ugnkaka. Fast har gjort LCHF variant av frozen cheesecake också och det går lika bra:)

    Gött!

    SvaraRadera
  3. Åhh, när jag fått min bebis så ska jag köra på LCHF- det är ju kanongott man får äta då ju :D
    Kram
    MammaMorran- funderar på livet & Barn med ADHD/Autism

    SvaraRadera
  4. Ser mumsig ut...idag har jag "fuskat" och ätit både risgrynsgröt och skinksmörgås...men det är inte hela världen, förutom att jag får ont i huvudet efteråt...jäkla socker...haha.

    SvaraRadera