15 sep. 2010

Det är så himla svårt att tycka rätt

Just här och nu så önskar jag att jag hade varit lite mer insatt i politiken, så att jag kunde rösta på ett schysst sätt. Min sista chans att rösta är imorgon så det är bara till att raska på.

Tänkte bolla det här valet lite med er. Alltså det känns som pest eller kolera det här jävla valet. I slutändan så kommer dom troligtvis sitta att motabeta varandra å de grövsta så det blir säkert inte ens några förändringar.

Mina fördomar: :P

Är det inte så att att de röd/gröna väljarna är lite bittra på livet. De har inga direkta drömmar utan jobbar på samma jobb som dom kräkts på sedan arbetslivet började. De gillar inte att andra tjänar pengar eftersom dom själva inte har möjligheten till det, eller rättare sagt drömmarna för att komma någonvart.

De lever ofta som hillbillys, annars i en hyreslägenhet inredd som ikeas fyndhörna. De firar helg, spelar bingolotto på lördagar, semstrar på en camping max 15 mil hemifrån, grillar hot dogs som festmat.

De är ödmjuka människor som bryr sig om sin familj och vill att alla ska ha det bra. De är oroliga för sin och sina barns framtid.

Alliansens väljare är gubbar i kostym, till fest/utanför jobbet har de bytt ut kostymbyxorna till jeans och kammat håret så långt bakåt att det sitter ihop med rövbehåringen. De har ett språk som dom egentligen inte förstår sig på men dom är uppfostrade att hålla med så därför nickar dom som svar. De är uppfostrade att sitta still, att äta välling med kniv och gaffel, att inte störa pappsen under börsens öppettider.

De är stela, osympatiska och har ingen som helst förståelse för att vissa faktiskt inte kan jobba. De drar alla under samma kam och tycker att låginkomsttagarna är lata avskum.

De vill något med livet, de vill starta eget, de törs starta eget, de vågar tjäna pengar och faller inte tillbaka på att bli omhändertagna.

Så är det, kanske? Men hur ska jag rösta nu då?

2 kommentarer:

  1. Hej, hej!

    Inget parti levererar allt du vill se i samhället så du får rösta på det parti som värnar om den fråga som känns viktigast för dig.

    Alliansen har bl.a. Folkpartiet med sig. Liberalerna! Liberala idéer är bra, men kan leda till att ”okej till allt” även blir okej till dem som vill kicka demokratin i baken. Det är inte okej, tycker jag, att ge ”okej” till allt och alla.

    Alliansen står mycket för att varje människa är fri att själv fatta sina beslut och leva sitt liv som den själv vill. Att det finns frihet för alla. Men så är det ju inte, menar jag. Jag har svårt att tro att ett barn drömmer om: ”När jag blir stor ska jag bli missbrukare, arbetslös, sjuk …”. Det är inget någon vill, men det kan ändå bli så. I de tankarna hamnar jag när jag funderar över människans fria val.

    Ha en bra dag!

    // Yvonne

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren, det är helt klart ett svårt beslut som inte kommer kunna kännas helt rätt!

    SvaraRadera