15 jan. 2012

Tips CV/Personligt brev.

Jag har fått in flera hundra arbetsansökningar som jag nu sitter och ögnar genom. Jag sökte mängder av arbeten själv men nu när jag sitter i andra änden, så märker jag lättare klassiska fel som gör att just det brevet ryker.

Ungefär 3 sekunder tar det mig att hissa eller dissa. (Det här är mina privata åsikter.)


Ditt personliga brev måste innehålla:

  • Foto
  • Ett snyggt brev. Lägg ner tid på layouten, lättläst text och uppdelat i stycken. Spara som PDF!
  • Vad gör du idag?
  • Varför söker du nytt arbete?
  • Vad förväntar du dig av den här tjänsten?
  • Vilka kvalifikationer har du, som gör att just du ska få chansen.
  • Vilka tidigare erfarenheter skulle hjälpa dig om du fick tjänsten?
  • Har du ett specialintresse? Något som får mig att få en rättvis uppfattning om dig. Skriver du "umgås med kompisar" så är inte det så spännande. Utveckla en sådan mening, "jag mår som bäst när jag får träffa mina vänner och min familj. Då spelar det ingen roll vad vi gör men jag gillar särskilt att träffas i en härlig miljö som ett café, på en second hand runda eller varför inte se den senaste filmen på bio".  
Ditt CV:
  • Bifoga bild och skriv kontaktuppgifter både på CV och på det personliga brevet.
  • Dom senaste studierna samt det senaste arbetet måste stå längst upp i respektive stycke. 
  • Snygg layout, sparad som PDF.
  • Lättläst och tydligt uppdelat. Använd exempelvis tjock text på yrkets titel eller studierna och beskriv kort arbetsuppgifterna med vanlig text.
Fel, fel, fel
  • Många skickar kopior till andra företag i samma mail. Big NO NO. Så onödigt.
  • Kom ihåg kontaktuppgifter och ålder.
  • Se till att brevet är uppdaterat och att texten inte är motsägande. 
  • Var inte stöddig!!!

Vi ska vara så jäkla bra allihopa just nu, det ligger i tiden. Råd och rön kring de personliga breven lyder att man ska visa sig själv som bäst i världen. 

Välj mig du blir inte besviken, det är mig ni söker osv. För min del så känns inte dessa  personer så lockande. Var dig själv, uttryck istället ditt sätt via dina intressen och ditt stora intresse för tjänsten genom att göra ett snyggt brev. 

Kom ihåg att när man som i mitt fall har flera hundra brev att läsa, så är det små petitesser som gör att man faller.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar