7 juni 2010

Är du en sucker?

Nu blev mitt inlägg något försenat men eländet slog mig liksom aldrig igår. Eller var det ens igår nationaldagen var???

Tillbaka till poängen (min familj tycker för övrigt att jag aldrig kommer till poängen...) jo vi var ju ner på stan igår för att checka in nationaldagsfirandet men jag kom på nu att jag såg aldrig någon fira. Det var 2 barn som höll en flagga sedan var det ett tåg med en massa invandrare av blandat ursprung. Det var negrer med fantastiskt färgranna kaftaner, det var medelhavsorienterade deltagare, asiater. De sjöng och tågade staden runt, ja alla utom svenskarna var nog representerade.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här men det är nog mest ett iaktagande. Ett iaktagande där landet lagom har förbrukat sin rätt till en nationaldag.

Vad gjorde du på nationaldagen? Vet du varför det är just den 6/6?

Nä trodde väl det din SUCKER

4 kommentarer:

  1. Nördis berättade för fyra, fem år sedan att man firar nationaldagen för att Gustav Vasa red in i Stockholm från typ dalarna typ 1648 elr nåt..Jag drack en islatte på Espresso House och bytte ett par skor som var för små till Nikki, du gamla du fria du själv ögda nord...

    SvaraRadera
  2. Näe mamma det var 1523!!!!:)))))

    SvaraRadera
  3. det 30 åriga kriget slutade 1648

    SvaraRadera
  4. Man kan väl säga att det finns två skäl till vi har valt just den 6 juni till vår nationaldag. Det ena är att den 6 juni 1523 valdes Gustav Wasa till kung och lade grunden till ett svenskt enat nationellt rike.

    Anledning två är att den 6 juni antogs 1809 års regeringsform, som fastslog de medborgerliga fri- och rättigheterna med bl.a. religions-, tryck- och yttrandefrihet.

    SvaraRadera