7 jan. 2010

Negerboll versus chokladboll


Vad är godast egentligen? Själv brukar jag benämna dem som svettig jävla chokladboll, då jag tycker de är godast lite varma. I min ungdom så hette de nog negerbollar men det känns som lite onödigt att kalla dem det, när många tar så illa vid sig. Det måste väl finnas andra åsikter som är viktigare att ta fasta på.

Anledningen till att jag kom å tänka på saken var den att jag gjorde en viktig och källkorrekt undersökning (läs googlade) och snubblade över en blogg med massor av kommentarer. Hamnade mitt i ett ordkrig om huruvida vi egentligen får benämna våra bakverk. Jag sökte efter recept på lappkaka, ett relativt vanligt bröd som de gjorde för att det håller länge och är gott och segt. Nu är det alltså lika förbjudet att säga lappkaka som negerboll. Bara att bita sig i tungan.

För vetenskapens skull så googlar jag samekaka, utan framgång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar